Topik Pilihan: Mimbar Masjid

Mimbar atau minbar (Bahasa Arab: منبر‎) adalah platform di dalam masjid di mana Imam atau Khatib (ketua solat) berdiri untuk memberi khutbah Jumaat. dan juga khutbah Aidil Fitri dan Aidil Adha. Mimbar yang tinggi membolehkan imam melihat jemaah yang ramai.

Mimbar selalunya berbentuk seperti menara dan di atasnya berkubah ataupun berbentuk piramid. Mimbar selalunya berhias dan unik walaupun mimbar zaman dahulu hanya mempunyai tangga dan tempat berdiri. Mimbar terletak di tepi mihrab, dan kedudukannya menghadap arah kiblat (Makkah).



Sesetengah mimbar pula dibina ke dalam dinding masjid. Ini membenarkan lebih banyak ruang untuk para jemaah. (sumber: ms.wikipedia.org/wiki/Mimbar)

Mimbar tidak digunakan sepanjang masa kerana adalah tempat khas untuk membaca khutbah. Justeru mimbar menjadi tempat paling istimewa di dalam masjid.

Khatib (Imam) yang membaca khutbah biasanya akan memegang sebatang tongkat.

Ulama berbeda pendapat tentang hukum menggunakan tongkat ketika berkhutbah. Sebahagian menganjurkan, dan sebagian menilainya makruh. Itu artinya, perbedaan dalam masalah tongkat ketika khutbah adalah perbedaan ijtihadi. Sehingga penting bagi kita untuk mengedepankan sikap saling menghargai, dan tidak menyudutkan.

Sebelumnya kita akan sebutkan hadis yang tentang penggunaan tongkat ketika khutbah,

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dari Taiping Ke Ipoh, Perak

Susunan Makmum Ketika Solat Jemaah

Jelajah Sekitar Mersing, Johor